Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań (Książka+CD)

Dostępność: średnia ilość
Wysyłka: do 24 godzin
Cena: 49,00 zł 49.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni
Ocena: 3.5
Wydawca: WKL
Kod produktu: paganini-617

Opis

Krzysztof Sztekmiler

Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań

Podręcznik dla akustyków

Wydanie trzecie uaktualnione

Książka+CD

Podręcznik porusza szeroki zakres zagadnień, od podstawowych zasad akustyki po szczegółowe omówienie urządzeń do przetwarzania i rejestracji dźwięku. Praca wyróżnia się praktycznym podejsciem do tematu, opartym na wieloletnim doświadczeniu autora. Do książki dołączona jest też płyta CD z przykładami zjawisk i działań na dźwięku oraz z zestawem sygnałów testowych.

KRZYSZTOF SZTEKMILER - wykładowca i realizator dźwięku na Akademii Muzycznej w Łodzi. Oprócz nagłośnień prestiżowych koncertów (Festiwal Muzyki Wojciech Kilara) zrealizował nagrania wielu płyt, filmów, spektakli teatralnych i telewizyjnych.

Lekturę książek zaczynam zwykle od ostatniej strony okładki. I już na starcie miłe zaskoczenie. Oto trzymam w ręce prawdziwy podręcznik, napisany nie przez kolejnego teoretyka od "patentów na gałki", ale przez praktyka. Autor, jako wykształcony instrumentalista i inżynier elektronik z wyczuciem właściwym dobremu wykładowcy akademickiemu opisuje w swej książce rozdział po rozdziale, temat po temacie, całą szerokość dziedziny, jaką jest realizacja dźwięku. Od zjawisk fizycznych i fizjologicznych, przez elementy toru akustycznego, urządzenia analogowe i cyfrowe, aż po różnorodne techniki zapisu i obróbki dźwięku. Bez zbędnego teoretyzowania, ale esencjonalnie traktując poruszane tematy, ze zwróceniem uwagi na sprawy czasem drobne, ale bardzo istotne, których bagatelizowanie często niweczy trudy nawet doświadczonych adeptów sztuki dźwięku.
Książka jest bardzo bogato ilustrowana, a czyta się ją wręcz przyjemnie. Napisana jest językiem "ludzi z branży". Całkiem "zieloni" w poruszanej tematyce, znajdą słowniczek pojęć i określeń. No i jak na prawdziwy podręcznik przystało, jako podsumowanie każdego podrozdziału, są celnie sformułowane pytania, dzięki którym łatwo można sprawdzić, co się z tematu przyswoiło. Ale to jeszcze nie koniec dodatków: oto w komplecie jest płyta CD z przykładami nagrań ilustrującymi opisywane zjawiska i działania na dźwięku, oraz pełnym zestawem sygnałów testowych, bardzo przydatnych w sprawdzaniu i regulacji torów akustycznych.
Myślę, że każdy, kto choć odrobinę zajmuje się nagłaśnianiem lub nagrywaniem, powinien mieć "przerobiony" materiał zawarty w tej książce. Tym bardziej, że poza czasopismami branżowymi pękającymi od reklam i kilkoma tytułami wydanymi przez firmy produkujące lub sprzedające sprzęt nagłaśniający (znam tylko jeden przetłumaczony na język polski), nie ma na rynku książki poruszającej tą tematykę.
Książka może być też bardzo pomocna muzykom, gdyż dzisiejsze instrumentarium rzadko obchodzi się bez "kabelków". Świadomość techniczna na pewno może być im pomocna.
A chyba najlepiej jest, gdy za konsoletą zasiada muzyk, rozumiejący artystów, których ma nagrać czy nagłośnić, mogący współtworzyć przekaz wraz z wykonawcami.
Tak jak autor tej książki...
Wojciech Białoskórski

 

Niezwykle dynamiczny rozwój elektroniki obserwowany na przestrzeni ostatnich lat przyczynił się do upowszechnienia wielu profesjonalnych urządzeń służących do nagłaśniania, nagrywania i obróbki dźwięku. Jednak sam fakt posiadania doskonałej aparatury nie gwarantuje uzyskania odpowiedniej jakości dźwięku, trzeba jeszcze wiedzieć, jak i kiedy jej używać.
Niestety, istnieje powszechna tendencja do nadużywania technicznych możliwości. Nagłośnienie osiąga gigantyczne moce, a całkowita kompresja w nagraniach powoduje utrzymywanie dynamiki na jednakowym poziomie od początku do końca płyty, tak jakby jedynym kryterium jakości była głośność. Istnieją też inne sposoby dotarcia do wyobraźni muzycznej słuchacza. Można odpowiednio modelować barwę, przestrzeń, głębię i szerokość obrazu dźwiękowego, dając możliwość znacznie sugestywniejszego przekazu. To tak, jakbyśmy do czarno-białego obrazu wprowadzili gradację jasności, perspektywę i kolor.
Zadaniem akustyka jest tworzenie takiej iluzji dźwiękowej, aby słuchacz mógł jak najpełniej odebrać myśli i emocje zawarte w spektaklu muzycznym. Zastosowana technika jest tutaj sprawą wtórną, wynikającą z warunków akustycznych, użytych instrumentów i gatunku prezentowanej muzyki. Zatem najpierw trzeba odczuć potrzebę zastosowania jakiegoś urządzenia: kompresora, equalizera czy bramki, a potem dopiero włączyć, wiedząc jakie korzyści i skutki uboczne to przyniesie.
W książce tej wiele miejsca poświęciłem właściwościom słuchu i wpływom zmian parametrów dźwięku na wrażenie słuchacza, pomimo bowiem błyskawicznego rozwoju techniki proces postrzegania dźwięków jest niezmienny i zawsze ostatnim ogniwem toru akustycznego pozostanie człowiek.
Mam nadzieję, że układ książki z marginesami, na których są wypisane główne hasła, słownikiem, tabelami pomocniczymi i płytą zawierającą przykłady muzyczne, dotyczące szeregu zjawisk akustycznych, sprawią, że lektura będzie łatwa i przyjemna.
Krzysztof Sztekmiler
 
Waga: 370g

Opinie o produkcie (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl